”En kampanj ombord på tåget var klockrent för oss!”

Sida Kundcase: Gudrun Sjödén // Sampling på SJ 2000 på valda avgångar i samband med Bokmässan i Göteborg 2011

”2011 firade Gudrun Sjödén sitt 25-års jubileum. Detta skulle självklart uppmärksammas och vi ville få våra kunder att känna sig delaktiga i festligheterna.

Efter samtal med Getonboard bestämde vi oss för att en del av firandet skulle ske genom en sampling-kampanj ombord på SJ. Ett antal avgångar, från Stockholm till Göteborg, inför branschdagarna på Bokmässan i september valdes ut. På dessa avgångar träffade vi rätt in i vår målgrupp; en kvinna med intresse för kultur och litteratur, med många sociala kontakter, en kvinna med hög miljömedvetenhet som väljer tåget framför bilen.

I och med firandet ville Gudrun överraska sina kunder, och SJs resenärer, med en gåva (att överraska är ett av Gudruns ledord). Kampanjen bestod i att vi samplade varje tågsäte med en fin Gudrun-påse i tyg innehållandes jubileumskatalogen samt ett erbjudande till vår webbshop. Vi ville fånga resenären i ett avslappnat tillstånd, med gott om tid på väg till ett trevligt arrangemang. Och så blev det, ombord på tåget finns möjligheten att fördjupa sig för man sitter där man sitter och har tid för reflektion. Vi ville helt enkelt få möjligheten att nå fram när man är i rätt element och i rätt tillstånd.

Kampanjen ombord på SJ uppskattades av våra kunder och den väckte uppmärksamhet i både sociala media och dagspress, Gudrun-påsarna uppmärksammades stort på Bokmässan. Försäljningsmässigt nådde vi över vår förväntade nivå så ja, jag är mycket nöjd!”

Marie Thorslund, fd marknadschef på Gudrun Sjödén